vrijdag 28 januari 2011

Review: Angels & Airwaves

Angels & Airwaves
Gezien: 27-1-2011, 013, Tilburg

De drie albums die de mannen van Angels & Airwaves (kortweg AVA) tot nu toe hebben uitgebracht zijn stuk voor stuk juweeltjes. De muziek is krachtig maar werkt tegelijkertijd bijzonder ontspannend en relativerend. De sfeer die de band hiermee oproept is hun sterkste punt.
Een goede cd wil echter nog niet automatisch garant staan voor een goede liveshow. AVA is hier, in beperkte mate, een voorbeeld van. Wanneer je van de muziek wilt genieten kun je beter een cd ‘tje opzetten dan naar een concert gaan. Muzikaal is het live zeker niet slecht maar het klinkt natuurlijk altijd een stuk minder gelikt dan een goed geproduceerd stukje werk uit de studio, iets wat de muziek van AVA zeer ten goede komt. Bovendien is frontman Tom DeLonge niet de meest begenadigde zanger op deze aardbol. Hij heeft weliswaar een prettige, karakteristieke stem, maar die komt op het podium niet echt uit de verf. Bovendien moet de beste man misschien toch wat meer aan zijn conditie werken want hij lijkt tijdens de show regelmatig naar adem te moeten happen. Wellicht kan hij zich eens bij zijn mede bandleden David Kennedy en Atom Willard voegen wanneer zij tussen de shows door een stukje gaan hardlopen. Willard heeft overigens een tijd staan van 3.25 op de marathon. Wat een held!
Hoewel dus niet het grootste zangtalent is DeLonge wel een geboren entertainer. Met zijn voorkomen en uitstraling weet hij het publiek steevast voor zich te winnen. Ook de man van het licht verdient een pluim. De fraaie lichteffecten passen precies bij de muziek. Het beeld dat je hersenen creƫren wanneer ze worden blootgesteld aan AVA wordt nu geprojecteerd op het podium. Bijzonder knap gedaan. Verder blijven de songs natuurlijk ijzersterk en heerst er een goede sfeer in de Tilburgse poptempel. Hoewel niet uitverkocht was duidelijk dat degenen die er waren AVA in hun hart hadden gesloten. Vooral tijdens het laatste nummer (The war) ging de zaal lekker mee.

Alles bij elkaar opgeteld bracht het Amerikaanse kwartet een acceptabele show op de planken. En voor de echte fans maakt het vaak niet eens zoveel uit wat er allemaal precies uit die geluidsboxen komt. Soms is het ook gewoon fijn om lekker met z’n allen mee te schreeuwen met je favoriete songs. In alle rust genieten van de muziek kan thuis immers altijd nog. En die blijft hemels!

Cijfer: 7

'Marathon-man' Atom Willard

1 opmerking: