donderdag 3 mei 2012

Lekker overstappen

Het leukste van vakantie is thuiskomen. In sommige gevallen is dit zeker waar. Wanneer het echter een vliegvakantie betreft gaat deze vlieger voor mij doorgaans niet op.  Het leukste van zo’n vakantie is wat mij betreft niet het thuiskomen en vaak ook niet de  plek van bestemming maar juist de weg er naartoe. Er zijn weinig dingen relaxter om te doen dan rondhobbelen op een vliegveld in afwachting van het vertrek naar je vakantiebestemming.  Regelmatig ga ik zelfs zonder vliegticket op zak naar Schiphol om aldaar de op reis gaande mens te observeren en net te doen of ik zelf ook op het punt sta om te vertrekken om zo dat ontspannen gevoel voor even op te wekken.

Ook de reis zelf, mits niet verpest door vervelende oorpijn bij het opstijgen en landen, kan therapeutisch werken. Hoog boven de wolken staat je telefoon eindelijk eens een keertje uit en kan niemand je bereiken.

Nog mooier wordt het wanneer het geen directe vlucht betreft maar er een overstapmoment ingecalculeerd is. Het wachten op de volgende etappe van de reis is misschien wel de meest ontspannende bezigheid die er bestaat. De telefoon mag weliswaar weer aan maar ze kunnen je wel bellen, je kunt toch nergens heen. Net als in het vliegtuig ben je dus redelijk onbereikbaar, met dat verschil dat je je (na het zien van talloze afleveringen van Aircrash Investigation) niet druk hoeft te maken dat er opeens een vleugel afbreekt en je vakantie letterlijk in het water valt. Gevangen tussen vier muren maar tegelijkertijd vrij van alle zorgen.

Laatst weer eens een vliegticket moeten boeken. Met ongeveer dezelfde aankomsttijden waren er twee opties: een reis met en zonder overstap. Na bovenstaand verhaal kunt u wel raden waar mijn voorkeur naar uitging. Uiteindelijk toch maar voor de directe variant gekozen zodat er op de dag van vertrek ’s ochtends nog getraind kan worden. Trainen gaat immers nog altijd boven plezier en tijd is kostbaar. Maar stiekem had ik natuurlijk veel liever ergens een tussenstopje gemaakt. Effe lekker chillen op een vliegveld. Dat is pas vakantie!

2 opmerkingen:

  1. Volkomen mee eens! Al lijkt me alleen niet fijn om op een heel klein vliegveldje te moeten overstappen. Ik prefereer het gigantische vliegveld van Hong Kong om lekker ver weg naar de gate te wandelen, al mede reizigers spottend.

    ps. vliegtuig eten is WEL lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Gnoe, sporten is toch ook plezier.

    BeantwoordenVerwijderen