donderdag 21 juli 2011

Tourcolumn: Hoezo gevaarlijk?

Over de gebroeders Schleck hoor je zelden een kwaad woord. Ze zijn sportief, collegiaal, lief, hebben een hoog knuffelgehalte en zijn bovenal zo gewoon gebleven. Dit maakt hen voor velen de ideale tourwinnaars.

Ook ik vind de Schleckjes sympathieke kerels en ik gun ze die overwinning dan ook zeker. Alleen viel Andy afgelopen week een beetje uit zijn rol. Nadat hij tijd had verloren in de afdaling naar Gap gaf hij het parcours de schuld van zijn falen. De afdaling van de Col de Manse zou te gevaarlijk zijn.

Dergelijke uitspraken zijn in 95% van de gevallen regelrechte onzin. Ok, bij zoiets als de Passage du Gois, een stuk weg dat de helft van de dag onder water ligt en waar het dus behoorlijk glibberig kan zijn, ligt dat anders. Doorgaans zijn het echter de renners zelf die het gevaarlijk maken. Bepalend is de hoeveelheid risico die je neemt.

Als ik even naar mezelf kijk. Een maandje geleden fietste ik voor de eerste keer een alpencol op en ook weer af. Als wielerliefhebber die de titel ‘amateur’ nog niet eens mag dragen lukte het mij om probleemloos naar beneden te rijden. Zelfs in de afdaling van de Glandon, die als zeer gevaarlijk te boek staat, kende ik geen enkel probleem. Goed, je hebt wat pijn in je handen van het knijpen in de remmen, maar ik ben tenminste niet zoals Thomas Voeckler gisteren de “achtertuin van de familie Dupont” (Herbert Dijkstra) in gereden.

Als het deze ‘maagd van het hooggebergte’ lukt om op een zeer eenvoudige fiets over een niet afgezette weg veilig beneden te komen dan moet dat voor de professionals toch al helemaal geen probleem zijn?! Voor hen wordt het complete parcours vrijgemaakt van verkeer, ze hebben het allerbeste materiaal en een schat aan afdaalervaring. Er valt kortom geen enkel excuus te bedenken. Sommige renners dalen nu eenmaal beter dan anderen. Om als mindere daler tijd te winnen moet je risico’s nemen, maar besef dat hier vervelende consequenties aan kunnen kleven. De beslissing om een risico te nemen ligt echter geheel en al bij de renner zelf. Dus tenzij de organisatie een afdaling bewust met groene zeep insmeert geen geklaag meer over het parcours aub!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten