woensdag 13 oktober 2010

Q is shit for you

Laat ik voorop stellen dat ik Q-music echt een vreselijke zender vind. Dit komt vooral doordat ze een playlist van ongeveer dertien liedjes lijken te hebben. De godganse dag hoor je dezelfde muziek. Op een gegeven moment kun je sommige nummers gewoonweg niet meer uitstaan. Om van het foute uur nog maar te zwijgen. Een verschrikkelijk programma, maar blijkbaar zijn er mensen die dat geweldig vinden.

Twee dagen in de week ben ik echter verplicht tot het luisteren naar dit station. Enkele collega’s zijn blijkbaar diehard Q-fans, want een andere zender wordt niet getolereerd. Ben je even een kwartiertje pauze houden dan staat de radio daarna gegarandeerd weer op Q.

Maar eerlijk is eerlijk, de afgelopen weken voelde het luisteren naar Q-music minder als een kwelling. Dat kwam dan vooral door het spelletje ‘Het geluid’ waarbij luisteraars een geluid krijgen voorgeschoteld en vervolgens moeten raden wat het is dat dit geluid veroorzaakt. Elke keer als iemand een fout antwoord geeft gaat er honderd euro extra in de prijzenpot. Daardoor kon het gebeuren dat de prijs voor het juiste antwoord vandaag al boven de vijftigduizend euro lag.

Een briljant concept, ik kan niet anders zeggen. Aan de ene kant is het een verdomd lastige puzzel waar je dolgraag het antwoord op wil weten. Aan de andere kant lonkt daar een heerlijk geldbedrag waarmee je financiƫle situatie er ineens een stuk rooskleuriger uit kan komen te zien. Het dagdromen over wat je met het geld zou doen is op zich al een fijne bezigheid. Dit droombeeld wordt nog versterkt doordat je het idee hebt dat je het winnen van die prijs in eigen hand hebt. Dit is natuurlijk niet zo, immers men moet jou maar toevallig uit al die talloze smsjes plukken, maar toch wordt die illusie wel gewekt.

Zo ook bij mij. Nu de grens van vijftigduizend euro bereikt was besloot ik er vanaf nu vol voor te gaan. Er was weer een tip gegeven. De derde inmiddels. De andere twee had ik niet gehoord maar die zou ik nog wel even op gaan zoeken. Ja, ik ging dat geld winnen. En dan ging ik lekker op vakantie.

Groot was dan ook mijn ontsteltenis toen het geluid vanochtend ineens geraden werd, nota bene met een antwoord wat ik als volslagen kansloos betitelde. Dit was dan ook meteen een schrale troost, want al had ik nog zo mijn best gedaan, die oplossing had ik van z’n lang-zal-ze-leven niet bedacht.

Jammer, jammer. Geen buitenlandse vakantie voor mij. In plaats daarvan sta ik binnenkort gewoon weer op de werkvloer. Als straf zit ik dan ook nog eens vast aan Q-music. Vanaf nu weer zonder spannende quiz waardoor je zo nu en dan even kunt dromen van een stapel geld en zo die boring muziek tenminste even kunt vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten