dinsdag 5 oktober 2010

Nigel

Het blijft een vreemd fenomeen; je eigen team bewust verzwakken door een speler niet op te stellen terwijl hij niet geblesseerd is of om wat voor reden dan ook niet zou kunnen spelen. Disciplinair schorsen heet zoiets. Vaak kan ik daar wel begrip voor hebben en vind ik het ook terecht. Maar in het geval Nigel de Jong, die afgelopen weekend Newcastle United-speler Hatem Ben Arfa een dubbele beenbreuk bezorgde, ligt dat toch echt anders.

Ik roep het al sinds het afgelopen WK. Mensen hebben altijd wat te zeuren. Vaak was het zo dat het Nederlands elftal louter bestond uit technisch bijzonder vaardige voetballers. Speelden we vaak weliswaar mooi voetbal maar winnen was er niet bij. We misten een echte ijzervreter. Iemand die het vuile werk opknapt en niet vies is van een stevige overtreding wanneer de wedstrijd daarom vraagt. En nu we met (onder andere) De Jong eindelijk eens een speler hebben die met het mes tussen de tanden speelt laten we hem niet meedoen. Mijn eerste gedachte was dat Van Marwijk gewoon een excuus zocht om De Jong buiten het team te houden zodat hij eens kon experimenteren met Janssen, Afellay of Van der Vaart op het middenveld, om zo de kritiek op het vermeende verdedigende spel van Oranje te omzeilen. Ik hoop echter dat hij mans genoeg is om geen excuus nodig te hebben wanneer hij een andere speelstijl zou ambiƫren.

Toegegeven, Nigel is de laatste tijd opvallend vaak betrokken bij overtredingen waarbij de opponent (ernstig) geblesseerd raakt. Van opzet lijkt echter nooit sprake. Zowel zijn teamgenoten bij Manchester City als zijn collega-internationals roemen de oprechtheid, eerlijkheid en sportiviteit van de middenvelder. Ook veel kenners menen dat De Jong niet opzettelijk ribben en benen van tegenstanders breekt. Dat is voor mij het criterium. Wanneer iemand bewust mensen probeert te verwonden spreekt met van mishandeling. Een stevige tackle hoort nou eenmaal bij het spel. Risico van het vak.

Wanneer het argument van Van Marwijk om De Jong buiten de selectie te laten zou zijn dat hij zijn speler uit de wind wil houden dan heb ik daar alle begrip voor. Hij zou natuurlijk het mikpunt worden van de media en al zijn acties zouden, hier in Nederland tenminste, onder een vergrootglas worden gelegd. Het lijkt er echter op dat De Jong gewoon gestraft wordt omdat hij, ondanks herhaaldelijk aandringen, zijn spel nog altijd niet softer heeft gemaakt. Wat mij betreft is dat ook absoluut niet nodig. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is Willem van Hanegem, toch ook niet bepaald bekend vanwege zijn zachtaardige spel, nooit buiten de selectie gelaten omdat hij te veel beuken en slidings uitdeelde. Het is toch heerlijk om een gast in je team te hebben waar iedereen bang voor is. Bovendien staat De Jong symbool voor winnen. En dat is waar het in de voetballerij uiteindelijk om gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten