woensdag 2 december 2009

Wa zeggie?!

Laatst bevond ik mij op een zondagavond in een plaatselijk café. Binnen zaten een paar stamgasten, anderhalf hockeyteam en een stel pingpongers. De tent zat alles behalve vol maar toch vond de DJ/barman van dienst het nodig om de volumeknop van de stereo-installatie vol open te draaien. Het leek wel alsof hij zich in de Amsterdam Arena waande en het publiek op diende te warmen voor een concert van de Toppers.

Het CDA en de Christen Unie pleiten voor minder harde muziek in kroegen, discotheken en tijdens concerten. Het uitgangspunt is in deze natuurlijk vooral om de schade die te harde muziek het gehoor kan toebrengen te beperken. Wanneer je ’s avonds in bed ligt na een avond in een café kun je, dankzij de hardnekkige pieptoon in je oren, inderdaad nog een hele tijd ‘nagenieten’ van je stapavond. Nou heb ik voor een goed concert van Metallica of Iced Earth best wat gehoorcellen over, maar voor een avondje in de kroeg allerminst, vooral ook omdat de muziek die daar gedraaid wordt in 95% van de gevallen te dramatisch voor woorden is. Maar dat is weer een andere discussie. Feit is dat het geluid in vrijwel elke kroeg veel te hard staat. Dit is schadelijk voor je gehoor, maar niet te vergeten ook gewoon uiterst irritant. Een conversatie voeren is er niet meer bij. Je moet alle kracht in je stembanden aanspreken om jezelf verstaanbaar te maken. Met het gevolg dat je de volgende dag geen stem meer over hebt. Dit is één van de redenen waarom ik het niet zo op kroegen heb. Elke keer als ik in een café sta en André Hazes of Gerard Joling mijn trommelvliezen met grof geweld te lijf gaat denk ik: ‘Oh ja, nu weet ik weer waarom ik hier nooit kom’.

Derhalve steun ik de Christelijke partijen in hun strijd tegen harde muziek, al vind ik dat er voor concerten minder strakke regels moeten gelden. Weliswaar staat ook daar het volume vaak iets te hoog, maar naar concerten gaan de meeste mensen slechts een paar keer per jaar. En laten we eerlijk zijn, een concert van Metallica moet toch ook gewoon lekker stevig klinken. Er zijn echter veel mensen die wekelijks naar de kroeg gaan. Om dat volk te beschermen zou het goed zijn als er strakke richtlijnen komen wat betreft de muziek. Op die manier kan het aantal gehoorpatiënten drastisch worden ingeperkt. Bovendien wordt het zo ongetwijfeld ook weer een stuk gezelliger in de kroeg. Want zeg nou zelf, ‘Dag schoonheid, mag ik je wat te drinken aanbieden?’ klinkt toch veel vriendelijker dan ‘DAG SCHOONHEID, MAG IK JE WAT TE DRINKEN AANBIEDEN?!! UUUCHE-UCHHE’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten