zaterdag 31 december 2011

Meest invloedrijke albums deel 5: Taylor Swift - Fearless

Het einde van het jaar is altijd een mooi moment om terug te blikken. In navolging van alle hitlijsten die via de radio tot ons komen zal ik tot aan de laatste dag van het jaar aan de hand van vijf albums terugblikken op de ontwikkeling van mijn persoonlijke muzieksmaak. Het zullen dus niet (altijd) mijn favoriete platen zijn maar wel de albums die binnen die ontwikkeling duidelijke mijlpalen vormen.
Vandaag aflevering 5 (slot): Taylor Swift – Fearless

De Amerikaanse countryzangeres Taylor Swift is in Nederland nog altijd geen grote naam. Hooguit kent men haar van haar hitje Love Story en van haar bijdrage in John Mayer’s Half of my Heart. Wat men soms nog wel weet is dat deze jongedame vooral populair is onder meisjes die vaak de leeftijd hebben waarop beugels nog vanzelfsprekend zijn en jeugdpuistjes als grootste vijand worden gezien. Hoongelach valt mij doorgaans dan ook ten deel wanneer ik aangeef fan te zijn van Taylor Swift.

Dit doet me echter weinig. De 22-jarige blondine maakt naar mijn mening gewoon prachtige muziek. En daarin sta ik niet alleen. Een vader van een fan die wel binnen de doelgroep valt reageerde eens op mijn lovende recensie van het concert in Ahoy afgelopen jaar dat hij een nieuwe superster aan het werk had gezien.

Inmiddels heeft deze ster drie albums op haar naam staan, waarvan vooral de tweede plaat, Fearless, een zeldzaam pareltje is die zonder twijfel in mijn top drie aller tijden staat. Het contrast met andere persoonlijke favorieten zoals Metallica en Iced Earth is wat deze cd nog specialer maakt. Mensen kunnen amper geloven dat ik helemaal wild ben van heavy metal maar tegelijkertijd idolaat van zoete countrypop.

Muziek is echter niet uitgevonden om mensen zichzelf op te laten sluiten in veel te krappe hokjes die ook wel genres worden genoemd. Muziek gaat om emotie. En de ene keer wordt die emotie getriggerd door een snerpende gitaar, de andere keer door een zachte stem die zingt over de liefde. Het heeft allemaal evenveel waarde. Zolang het maar daadwerkelijk iets met je doet maakt muziek het leven de moeite waard.

Met deze wijze woorden komen we aan het einde van deze serie. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn stukjes te lezen. Een hele fijne jaarwisseling en tot in 2012!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten