dinsdag 7 augustus 2012

Olympische column: Anky vergelijken met Federer kan echt niet!

Een lange werkdag vandaag, maar in het schaarse vrije halfuurtje gaat uiteraard de televisie aan om naar de Olympische Spelen te kijken. Dan is het wel jammer dat net op dat moment het dressuurrijden aan de gang is. Er zijn maar weinig sporten die ik niet leuk vind om naar te kijken maar dit is daar absoluut één van. Wat een suffe bedoeling.

Anky van Grunsven betreedt de piste. Ik word daar niet warm of koud van, maar de co-commentator van de NOS des te meer. Volgens hem kijken we nu naar één van de grootste sporters aller tijden. Pardon?! Hoorde ik dat nou goed..? Mijn god, hij zei het echt…

En de beste man is op stoom want enkele seconden later beweert hij, zonder ook maar een spoortje sarcasme in zijn stem, dat we Anky van Grunsven gerust in het rijtje Chris Hoy en Roger Federer kunnen plaatsen.

WAT?! Dit kun je toch niet menen?! Sir Chris Hoy, de allerbeste baanwielrenner aller tijden en Roger Federer, de grootste tennisser die de mensheid ooit gekend heeft. Deze twee sportmannen pur sang worden hier vergeleken met iemand die haar Olympische medailles heeft gewonnen door een paard één of ander dansje aan te leren?!

Plaatsvervangende schaamte, dat is wat ik voelde bij de woorden van de co-commentator. Het staat buiten kijf dat het knap is om een beest zoiets te leren, maar met sport heeft het natuurlijk weinig te maken. Als ik mijn hamster de Weense wals aanleer is dat ook geen sport, hooguit een belachelijke hobby. En dat is met paarden net zo. Dat springen over hindernissen vind ik tot daaraan toe. Een goede ruiter zijn was in de middeleeuwen, en ver daarvoor, een nuttige vaardigheid. Maar zie je het al voor je, zo’n koene ridder die in plaats van zijn paard zo snel mogelijk door een onherbergzaam gebied te loodsen om zijn koning een boodschap door te geven zijn tijd besteedt aan het instuderen van een kür op muziek? Hij zou waarschijnlijk, volkomen terecht, het mikpunt van spot worden.

Als er toch één sport op de nominatie moet om van het Olympisch programma te verdwijnen dan is het wel de dressuur. Het zal Nederland weliswaar wat medailles gaan kosten maar eerlijk gezegd voelde ik bij paardensportsuccessen toch al niks. Epke, Marianne, Ranomi, dat zijn sportmensen. Anky is een vakvrouw op haar gebied maar noem haar alsjeblieft geen sportster en zeker geen topsportster meer. Om je zo te mogen noemen moet je wel wat meer doen dan wat piaffejes en passagetjes instuderen met je paardenvriend. Wat dan wel? Vraag dat maar aan Epke, Marianne en Ranomi.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten