zaterdag 25 augustus 2012

Veroordeling Armstrong volkomen belachelijk

Nu Lance Armstrong zich niet meer verzet tegen de dopingjacht tegen hem staat dat schijnbaar gelijk aan een schuldbekentenis en betekent dat blijkbaar automatisch dat hij direct veroordeeld en geschorst wordt. Al zijn overwinningen vanaf 1 augustus 1998, dus ook zijn zeven Tourzeges, zullen hem worden ontnomen en hij wordt voor de rest van zijn leven uitgesloten van deelname aan wedstrijdsport. Ligt het nou aan mij of gaat dit gewoon alle perken te buiten? Ik word hier zo enorm pissig om en wel om de volgende redenen.

Ten eerste, waar zijn de bewijzen? Armstrong is tijdens zijn carrière zo onnoemelijk vaak gecontroleerd en nimmer positief bevonden. Bij iedere renner zou dat een meer dan goede reden zijn om hem vooral niet te vervolgen. Zo niet bij Lance. Die moet schijnbaar hoe dan ook hangen. Maar waarom precies, dat meldt de USADA niet. Ja, ze hebben weliswaar geen positieve dopingtest maar schijnbaar wel getuigen die verklaren dat Armstrong aan de dope zou hebben gezeten, onder andere zijn voormalig knechten Floyd Landis en Tyler Hamilton. Nee dat zijn lekker betrouwbare lui! Een beslissing op basis van de woorden van deze dudes kun je toch onmogelijk serieus nemen.

Vervolgens, waar blijft de heksenjacht op andere kampioenen van weleer? Anquetil, Merckx, Hinault, Indurain, Fignon, LeMond, Thévenet, Delgado, Bahamontes en ga zo maar door. In ieder geval enkele van deze namen zijn ooit betrapt op doping. En daar waren heus geen legio grootscheepse onderzoeken voor nodig als die nu tegen Armstrong zijn gevoerd. Waarom, oh waarom laat men die grote namen wel met rust en kan Lance niet gewoon de boeken in gaan als de zevenvoudig Tourwinnaar die hij is?

Dat brengt me bij mijn derde punt. Kijken we naar de klassementen van de Tours die Armstrong gewonnen heeft dan zien we dat alle renners die toentertijd als tweede eindigden een dopingverleden hebben. Wanneer we steeds naar de eerste ‘schone’ renner zoeken dan zouden bijvoorbeeld Fernando Escartin en José Azevedo twee Tourzeges bij mogen schrijven. Tot twee keer toe is zelfs pas de nummer acht de ‘kroonprins’. En wie zegt me dat deze renners eigenlijk wel vrij zijn van zonden? Misschien moeten daar ook tig onderzoeken naar gedaan worden door weet ik hoe veel dopingautoriteiten. Misschien vinden ze dan ook nog wel wat. En hey, misschien had Maurice Garin, in 1903 de allereerste Tourwinnaar, ook wel iets gebruikt wat niet helemaal volgens de regels was. Weet je wat, laten we daar ook nog lekker honderd onderzoeken op loslaten, wellicht kunnen we hem ook nog wel pakken en hem zijn zege afnemen. Zou mooi zijn, toch?

Kan iemand mij in hemelsnaam uitleggen wat het wielrennen hiermee opschiet? In mijn optiek HELEMAAL NIKS! Het enige dat ze doen is de wielersport, die vooral zo fascinerend is vanwege haar prachtige historie, helemaal kapotmaken. Als sport- en wielerliefhebber raakt dit me diep in mijn hart en ik wil eigenlijk maar één ding zeggen: Thanks USADA, for destroying cycling. Hope you’re happy now so you can now go FUCK YOURSELF!   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten